Az ingatlanpiacon megjelenő lakástulajdonosokat mostanában egyre inkább félrevezetik a hirdetési árak és a szakértői nyilatkozatok. Ennek eredményeként az ingatlanok hirdetési árai indokolatlanul széles skálán kezdtek mozogni, és rengeteg az extrém mértékben túlárazott lakás - hívta fel a figyelmet Nagy Andrea, a Balla Ingatlan bel-budai és észak-budai irodáinak szakmai vezetője.

Torz adatokra építünk

Ma már nagyon sok olyan hirdetési felület működik a weben, amely mindenki számára elérhető, arra szabadon és ingyen töltheti fel ingatlanhirdetéseit. Az ingyenesség azért lehet lényeges, mert így az eladóknak nem kerül pénzébe az, hogy akármeddig jelen legyenek az adott felületen.
Ezeken a hirdetési oldalakon tehát bárki, bármilyen megálmodott, a realitástól elrugaszkodott áron hirdetheti az ingatlanát. Nem szorítja rá sem határidő, sem költség arra, hogy valóban vevőt szerezzen a lakására. Ez azért is egyre jelentősebbé váló probléma, mert a jelenlegi ingatlanpiaci konjunktúra idején megszaporodtak a próba-szerencse alapon megjelenő hirdetők, akik csak bemondanak egy árat, majd várják a csodát. A hirdetési oldalakon megjelenő árak révén viszont így nem kaphatunk valós képet piacról - hangsúlyozta az ingatlanközvetítő. 

Az ördögi kör

Tovább rontja a helyzetet, hogy ezek a hirdetési felületek átlagárakat számolnak és jelenítenek meg. Sőt, ha valaki új hirdetést szeretne feladni, még ajánlatot is adnak lakása, háza, telke javasolt értékesítési árára. Ezek az átlagárak, illetve javasolt hirdetési árak természetesen az irreális hirdetési árak figyelembe vételével képződnek.

Nagy Andrea tapasztalatai szerint az így kalkulált árak nagyon megtévesztik a tulajdonosokat. Az eladók nem ingatlanértékesítési szakemberek, nincs tapasztalatuk a piacon, nem adnak el és vesznek túl gyakran ingatlant, így pedig nem látják a realizálódott, valós vételárakat. A felkínált árat a tulajdonosok értékbecslésnek gondolják, azt hiszik, erre alapozhatnak.

Ezáltal viszont teljesen irreális igényeket támasztanak ingatlanjuk eladási árával szemben, ami aztán megjelenik egy újabb hirdetésben, amely már a következő megtévesztő, hirdetési oldalon megjelenő statisztika alapjául szolgál. Így gerjeszti ez a folyamat saját magát, és eredményezi azt, hogy a tulajdonosok nem a megfelelő árral kalkulálnak ingatlaneladás során.

Nem segíti a tulajdonosok és a vevők tisztán látását az sem, hogy a médiában az ingatlanpiacról túlnyomó részt olyan szakemberek nyilatkoznak, akik maguk nem vesznek részt a teljes értékesítésben, nincsenek ott a realizálódott szerződéskötéseken. Ráadásul akadnak olyan ingatlanközvetítő hálózatok, melyek a „piaci pörgés fenntartása végett” nem a valós számokat kommunikálják, vagy legalábbis jelentős fáziskéséssel teszik ezt. Érthető tehát, hogy miért is olyan nehéz most a tulajdonosok számára az ingatlanközvetítő szakemberek által meghatározott, adott pillanatban reális eladási árakat elhinni - jegyezte meg Nagy Andrea.

Az eladási átlagárak sem mondanak sokat egy ingatlanról

Azt is megjegyezte, hogy egyetlen ingatlanközvetítő sem tud az adott ingatlan megtekintése, felmérése, jogi helyzetének tisztázása nélkül reális értékesítési árat mondani. E nélkül csak az adott terület átlagárát lehet meghatározni az eladási árak statisztikája szerint, ami viszont messze állhat a valóságtól.

Annak ellenére ugyanis, hogy ezek az átlagárak már valós tranzakciós árakból képződnek, sok esetben félrevezetőek. Az ilyen átlagár szempontjából fontos tudni, hogy a város melyik kerületét, utcáit fedi le, illetve milyen kondíciókkal rendelkező ingatlanok (állapot, fekvés, emelet, közlekedés, stb.) figyelembe vételével alakult ki. Kicsit könnyebb a helyzet a típuslakások tekintetében - tehát például panellakásokat tekintve, melyekből gyakran több ezer található egy adott városrészben -, de a pontos árazáshoz ilyenkor is szükség lehet a megfelelő értékbecslésre.

Mivel egy adott ingatlan árát nagyok sok tényező befolyásolja, érdemes ezért szakemberhez fordulni, vele konzultálva az összes potenciális tényező figyelembe vételével meghatározni az eladási árat. De semmiképpen nem a hirdetési oldalakon megjelenő hirdetési ár-javaslatokból, átlagárakból kiindulni, mert azok egyrészt nem az eladási statisztikából képződnek, másrészt pedig csak az átlagot mutatják be.

 

Forrás: http://7.kerulet.ittlakunk.hu/uzlet-szolgaltatas/170606/felrevezetett-ingatlanpiac-miert-van-szakadek-hirdetesi-arak-es-valos-arak